Tabir kehidupan Tahun 2010 telah melabuhkan tirainya dan fajar kehidupan Tahun 2011 mula menyinsing wajahnya.Dicelah peralihan itu kaum guru pasti menyalakan obor azam baru setidak-tidaknya mendasari untuk menjadi pendidikan yang lebih baik,lebih cemerlang dan lebih bermakna kerana guru yang cemerlang itu kerjabuat dan hasilnya mesti;
Pastinya sekali menjadi guru,kita mahu kekal menjadi guru yang terbaik,yang dihormati dan disegani.

Secara umum berdasarkan pendapat-pendapat Gowan (1957), Ruth (1964), Stern (1963) dan Ryan (1960), bahawa guru yang bermakna ,yang hebat,yang cemerlang mesti memiliki kriteria-kriteria berikut:
- Mempunyai sikap bersedia bertolak ansur dan melakukan pengubahsuaian.
- Baik sangka
- Kepuasan hati dalam pengajaran (Enthusiasism, suka berdampingan dengan murid)
- Mempunyai kualiti personality yang stabil dan disukai oleh murid dan guru
- Peramah, mesra, lemah lembut, mewujudkan keselamatan dan keyakinan.
- Tidak menyalahkan orang lain dan bertanggung jawab (accountability)
- Berkebolehan mengarah, membimbing, mentadbir dan menyatukan kumpulan.
- Bersedia dan sentiasa berusaha mencuba idea-idea baru, kreatif dan inovatif.
- Berkemahiran dalam menyoal.
- Berpengetahuan dalam mata pelajaran yang diajar.
- Menggunakan ABM yang sesuai.
- Melakukan refleksi kendiri (menjalankan penilaian dan penyelidikan tindakan).
- Mampu memperkayakan aktiviti pengajaran.
"Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya." (Surah al-Muzammil, ayat 20)